نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نحوه تصویر سازی تلویزیون LCD

تلویزیون LCD سونی و نحوه تصویر سازی در آن

نحوه تصویر سازی تلویزیون LCD با پیشرقت علم و پیشرفت در صنعت ساخت تلویزیون نحوه ی تصویر سازی این تلویزیون ها با تلویزیون قدیمی بسیار است. در تلویزیون های قدیمی سه تفنگ الکتریکی باعث به وجود آمدن تصویر می شوند. عملکرد این سه تفنگ بسیار سریع و دقیق و زمانی که تصویر با سرعت در حال حرکت است چشم انسان متوجه تاری تصویر نمی شود.

اما در نسل جدید تلویزیون ها دیگر فناوری تفنگ ها از بین رفته و تصویر سازی با استفاده از کریستال ها انجام می پذیرد. اگر در هنگام ایجاد تصویر به تلویزیون سونی نزدیک شوید متوجه وجود میلیون ها نقطه رنگی روی صفحه می شود. نام این نقاط رنگی پیکسل و هرکدام از این پیکسل ها یک لامپ سبز، آبی و یا قرمز دارد و زمانی که تصویر متحرک است با خاموش روشن شدن با سرعت بالا، تصویر را به نمایش می گذارند.

نحوه تصویر سازی تلویزیون LCD چیست

نحوه ی کنترل عملکرد این پیکسل ها در هر مدل و برند با یکدیگر متفاوت است. عملکرد این پیکسل ها با استفاده از کریستال های مایع است که نور قطبیده (پلورایز شده) شده را می چرخاند و به طور الکتریکی پیکسل ها خاموش و روشن می شود. برای فهم آسان تر این موضوع لازم است کریستال مایع در تلویزیون سونی را بشناسیم.

کریستال مایع در تلویزیون سونی

در تلویزیون سونی ماهیت این ماده به این صورت است که بین حالت مایع (فاقد شبکه بلوری و دارای قابلیت جاری شدن در هر مکان) و جامد (توده های به هم چسبیده که اتم ها با یک نظم به نام کریستال (شبکه بلوری) در کنار یکدیگر قرار گرفته اند)  قرار گرفته و حالتی بینابینی دارد.

این مطلب را از دست ندهید   تلویزیون سونی سریXBR A8H  

ماده ای که دارای نظم و شبکه بلوری است ولی در عین حال می تواند در محیط جاری شود؛ کریستال مایع نام دارد. این کریستال مایع خود دارای دوفاز است nematic و smectic.

Nematic

در این فاز کریستال مایع بیشتر به حالات مایع شبیه است یعنی مولکول ها قادر هستند به راحتی حرکت و روی هم بلغزند.

اما همه ی حالات مایع را در برنمی گیرد یکی از این حالات این است که در کریستال مایع مولکول ها باید هم سو و هم جهت حرکت کنند و مثلا اگر حرکت به سمت راست است؛ همه ی مولکول ها باید به سمت راست حرکت کنند.

Smectic

اگر کریستال مایع سرد شود تبدیل به حالت  smecticمی شود. این مولکول ها در لایه هایی روی هم قرار دارند و می توانند فقط د رهمان لایه حرکت کنند و امکان جابه جایی آن ها به لایه های دیگر امکان پذیر نیست.

نور قطبی شده یا نور قطبیده (polarized light)

حال که ماهیت کریستال را در تلویزیون سونی شناختیم بهتر است ویژگی های آن را بررسی نماییم.

کریستال نوع nematic ویژگی خاصی دارد به این جهت که می تواند ساختار پیچیده خورده ای را بسازد اما اگر الکتریسیته به آن اعمال شود این ساختار به حالت اولیه خود باز می گردد. همین ویژگی خاص باعث روشن و خاموش شدن پیکسل ها می شود.

حال بهتر است نور قطبیده شده را توضیح دهیم.

در محیط، نور خورشید زمانی که از اسمان به زمین می آید، در همه جهات ارتعاش می کند. حال در نظر بگیرید که جلوی این نور ها فیلتری عمودی ایجاد کنیم (مثل میله های زندان) در این حال جلوی عبور تمام نورهایی که به صورت عمودی مرتعش نمی شوند سد می شود و فقط امواجی که به صورت عمودی عبور می کنند از فیلتر ما عبور می کند. به نوری که از این طریق فیلتر شده نور قطبیده گفته می شود.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر برد تیکان تلویزیون

چگونه  از کریستال های مایع برای قطبی شدن نور در تلویزیون سونی استفاده می شود؟

ابتدا به این نکته توجه کنید که منبع نور بزرگی در پشت نمایشگر تلویزیون سونی قرار دارد که نور را به چشم بیننده می تاباند.(منبع نور در تلویزیون سونی LCD لامپ فلورسنتی و در تلویزیون سونی LED لامپ LED می باشد.)

در جلوی لامپ ها، پیکسل ها جا گرفتند؛ این پیکسل ها نیز به مناطق کوچکتر به نام زیر پیکسل ها(sub-pixels)  که همان رنگ قرمز، آبی و سبز بود، تقسیم می شوند. هر پیکسل تشکیل شده از یک فیلتر شیشه ای قطبی کننده در پشت و یک فیلتر با چرخش 90درجه ای در جلو.

بین لین دو فیلتر، یک کریستال مایع پیچیده شده ی کوچک در فاز nematicقرار و به طور الکترونیکی خاموش و روشن می شود. خاموش و روشن شدن کریستال به معنی پیچیده یا مستقیم بودن nematic  است.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید: نمایندگی تعمیرات سونی

به علاوه هر پیکسل دارای یک ترانزیستور است که به طور جداگانه این ترانزیستور ها پیکسل ها کنترل می کنند.

در هر ثانیه پیکسل ها60 بار خاموش و روشن می شوند که این عدد در تلویزیون سونی و تلویزیون های جدید متفاوت است. و هرچه این عدد بیشتر باشد تاری تصویر کمتر خواهد بود.

این عدد به نام نرخ به روزرسانی شناخته می شود. نرخ به روز رسانی در تلویزیون سونی برای بازی های اکشن و مسابقات ورزشی مثل اتومبیل سواری باید بالا باشد.

0/5 (0 نقد و بررسی)
اندازه گیری صفحه تلویزیون

نحوه اندازه گیری صفحه تلویزیون سونی

اندازه گیری صفحه تلویزیون. به یک تلویزیون سونی جدید برای اتاق نشیمن یا اتاق خواب خود توجه کرده اید؟ بدون دانستن اینکه باید به چه …

ادامه مطلب
ایجاد خطای نداشتن سیگنال تلویزیون

علت ایجاد خطای نداشتن سیگنال تلویزیون سونی

ایجاد خطای نداشتن سیگنال تلویزیون. آیا از اینکه تلویزیون سونی شما همچنان پیام‌های «بدون سیگنال» را نشان می‌دهد ناامید هستید؟ اگر بله، پس ممکن است …

ادامه مطلب
دلایل کم نور موضعی در تلویزیون

دلایل کم نور موضعی در تلویزیون سونی

دلایل کم نور موضعی در تلویزیون . هنگام انتخاب یک تلویزیون سونی جدید، مشخصات بسیار زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید – اندازه …

ادامه مطلب
تفاوت بین تلویزیون سونی دیجیتال و HDTV

تفاوت بین تلویزیون سونی دیجیتال و HDTV

تفاوت بین تلویزیون سونی دیجیتال و HDTV . اجرای پخش DTV (تلویزیون سونی دیجیتال) و HDTV (تلویزیون سونی با وضوح بالا) در سال 2009 در …

ادامه مطلب
روشن نشدن تلویزیون سونی

اقدامات مهم برای تعمیر روشن نشدن تلویزیون سونی

روشن نشدن تلویزیون سونی. آیا به تازگی متوجه شده اید که تلویزیون سونی شما روشن نمی شود؟ درست مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری، تلویزیون سونی …

ادامه مطلب