نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مادر برد یا برد اصلی در تلویزیون

مادر برد یا برد اصلی در تلویزیون سونی

در این مقاله سعی داریم تا به طور مفصل مادر برد یا برد اصلی تلویزیون سونی را به شما معرفی کنیم.

این قطعه جزو مهم ترین قطعات در تلویزیون سونی و انواع تلویزیون هاست. نام های دیگر مادر برد تلویزیون برد A/D ، برد منطقی، برد دیجیتال و یا برد Scalar نیز می باشد.

حال درمورد عملکرد آن در تلویزیون سونی توضیح می دهیم؛ وظیفه ی آن در واقع دریافت سیگنال های ویدئویی و صوتی است که بعد از پردازش و بررسی آن ها، این سیگنال های آنالوگ را به سیگنال های دیجیتال تبدیل می کند. بعد از تبدیل صدا به پردازنده های صوتی فرستاده و بعد از تقویت شدن به اسپیکر هدایت می شود.

در بعضی حالات در تلویزیون سونی همه ی ورودی ها (صوتی و تصویری) روی مادر برد (گاهی ممکن است پردازنده صوتی و ICهای تقویت کننده صدا و مدارهای بسته روی مادر برد قرار داشته باشند) و گاهی روی مدار های جداگانه که نام آن ها است قرار می گیرید. این برد های جداگانه از طریق کابل نواری (Ribbon Cable) یا کایل انعطاف پذیر تخت (FFC یا Flat flexible ) با مادر برد ارتباط  دارند.

در ادامه سعی بر توضیح بخش های مختلف مادر برد را داریم.

  • واحد پردازنده ی ویدئویی یا VPU (Video Processing Unit) در تلویزیون سونی

واحد پردازنده ویدئویی خود شامل بخش های زیادی است به نام SD(standard definition)، HD( high definition)،  CPU، دکودر(رمزگشا) صوتی و ویدئویی، دکودر ویدیوئی OSD( on screen display)، NTSC interlacer در تلویزیون سونی می باشد.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر چراغ جلوی تلویزیون

VPU بحث گسترده ای دارد اما به طور خلاصه تبدیل اطلاعات ویدئویی به سیگنال های دیجیتال است که این عمل توسط LVDS IC به برد کنترلر (تی کان  T-CON) انتقال پیدا می کند.

  • میکرو کنترلر یا MCU

وظایف MCU در تلویزیون سونی اختصاصی و کم می باشد. به طور کلی میکروکنترلر MCU یک کامپوتر کوچک مستقل و روی برد خود قطه هایی دارد که شامل یک CPU تقریبا ساده به همراه تابع های پشتیبان (مثل کریستال نوسان ساز، تایمر مراقب، وروردی و خروحی های آنالوگ و دیجیتال و غیره) می باشد. به علاوه CPU حافظه های قابل برنامه ریزی مثل فلش NOR وOTP ROM  همراه با کمی  RAM روی برد  MCUقرار دارد.

  • (Electrically Erasable Programmable Read Only Memory) EEPROM

 EEPROM در تلویزیون سونی در واقع نوعی حافظه ی غیر فرار هستند به بیان ساده تر و با توجه به غیر فرار بودن  EEPROMمی توان با ساتفاده از سیگنال هیا الکتریکی EEPROM را پاک یا برنامه ریزی نموند.

EEPROM به این منظور طراحی شده اند که اطلاعاتی مانند تنظیمات اعمال شده توسط کاربر را ذخیره کنند مثلا ممکن است در تنظیمات روشنایی، MCU اطلاعات به دست آورده را در یک EEPROM ذخیره کند.

  • IC های ولتاژ رگولاتور در تلویزیون سونی

 وظیفه ی این IC های رگولاتور در تلویزیون سونی، تأمین ولتاژی ثابت و پایدار برای IC ها و مدار های موجود در مادر برد است.

  • حافظه ی فلش یا Flash Memory

حافظه فلش نوعی از EEPROM می باشد این حافظه نیز غیر فرار بوده و به صورت بلوک های بزرگی هستند که در آنها قابلیت حذف و برنامه ریزی مجد قرار دارد. هزینه ی فلش ها نسبت به  EEPROMپایین تر بنابراین برای استفاده از حافظهی غیر فرار فلش ها مقرون به صرفه تر است.

این مطلب را از دست ندهید   آموزش نصب تلویزیون به دیوار

همچنین لازم است بدانید که نرم افزار  SOFTWAREتلویزوین سونی حافظه را ذخیره می کند. همچنین برای ارتقا نیز می توانید از USB تلویزوین سونی استفاده کنید.

  • پردازنده های صوتی یا Audio Processor

وظیفه ی این پردازنده ها در تلویزیون سونی دریافت سیگنال های صوتی آنالوگ و دیجیتال و تبدیل آن به سیگنال های قابل استفاده برای آمپلی فایر صدا که راه اندازی اسپیکر بر عهده ی آن است، می باشد.

از دیگر وظایف آن می توان به دکود کردن (خارج کردن از رمز) و ارسال صداها به سایر ابزار های صوتی اشاره کرد.

  • آمپلی فایر (تقویت کننده صدا)

بهتر است در مورد آمپلی فایر در تلویزیون سونی توضیح کوتاهی بدهیم. وظیفه اصلی این قطعه دریافت سیگنال از خروجی پردازنده صوتی که دارای دامنه ی کوچک است و راه اندازی یک دامنه ی بزرگتر با رعایت مدولاسیون (زیر و بم بودن صدا) یکسان می باشد که این عمل از طریق اسپیکر های تلویزیون انجام می شود.

  • LVDS IC (Low Voltage Differentioal Signaling)

 در تلویزیون سونی این برد با استفاده از علامت دهی تفاضلی ولتاژ پایین، سیگنال های ویدئویی از مادر برد را به برد T-CON یا کنترلر LCD وظیفه ی خود را انجام می دهد.

LVDS پس یک سیستم تفاضلی است به بیان ساده تر این برد دو ولتاژ متفاوت را انتقال می دهد که در قسمت پایانی، این دو ولتاژ با یکدیگر مقایسه می شوند. LVDS می تواند از این اختلاف ولتاژ برای کد گذاری  Encodeسیگنال های ویدئویی استفاده کند.

  • کریستال ها (Crystal)

وظیفه ی کریستال در تلویزیون سونی به این صورت است که با قطعات برای ایجاد سیگنال الکتریکی با فرکانس بسیار دقیق و عالی ترکیب می شود. متداول ترین نوع کریستال Quartz می باشد.

این مطلب را از دست ندهید   تلویزیون LED و LCD

  • بردکنترلر LCD (LCD Controll Board)

وظیفه ی کنترلر LCD یا T-CON در تلویزیون سونی به این صورت است که سیگنال های  LVDSرا از مادر برد دریافت می کند سپس سیگنال های راه انداز یا TFT را پردازش کرده و بعد از آن از طریق برد راه انداز و IC های راه انداز، پانل LCD را کنترلر می کند.

همچنین در بردT-CON  تلویزیون سونی ابزار هایی (IC های RAM دینامیک) برای ذخیره سازی با سرعت بالا وجود دارد و تا زمان آدرس دهی استفاده خواهند شد.

معمولا ولتاژی که از طریق مادر برد به T-CON اعمال می شود 12 ولت است.

0/5 (0 نقد و بررسی)
اندازه گیری صفحه تلویزیون

نحوه اندازه گیری صفحه تلویزیون سونی

اندازه گیری صفحه تلویزیون. به یک تلویزیون سونی جدید برای اتاق نشیمن یا اتاق خواب خود توجه کرده اید؟ بدون دانستن اینکه باید به چه …

ادامه مطلب
ایجاد خطای نداشتن سیگنال تلویزیون

علت ایجاد خطای نداشتن سیگنال تلویزیون سونی

ایجاد خطای نداشتن سیگنال تلویزیون. آیا از اینکه تلویزیون سونی شما همچنان پیام‌های «بدون سیگنال» را نشان می‌دهد ناامید هستید؟ اگر بله، پس ممکن است …

ادامه مطلب
دلایل کم نور موضعی در تلویزیون

دلایل کم نور موضعی در تلویزیون سونی

دلایل کم نور موضعی در تلویزیون . هنگام انتخاب یک تلویزیون سونی جدید، مشخصات بسیار زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید – اندازه …

ادامه مطلب
تفاوت بین تلویزیون سونی دیجیتال و HDTV

تفاوت بین تلویزیون سونی دیجیتال و HDTV

تفاوت بین تلویزیون سونی دیجیتال و HDTV . اجرای پخش DTV (تلویزیون سونی دیجیتال) و HDTV (تلویزیون سونی با وضوح بالا) در سال 2009 در …

ادامه مطلب
روشن نشدن تلویزیون سونی

اقدامات مهم برای تعمیر روشن نشدن تلویزیون سونی

روشن نشدن تلویزیون سونی. آیا به تازگی متوجه شده اید که تلویزیون سونی شما روشن نمی شود؟ درست مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری، تلویزیون سونی …

ادامه مطلب