نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

بررسی سونی XR-55A80J

ما به دنبال بهترین محصول مطلق در هر دسته نیستیم، زیرا این امر مستلزم توصیه یکی از گران ترین محصولات در هر دسته است. ما به دنبال بهترین ضربه برای پول شما هستیم. محصولی که بهترین عملکرد، ویژگی ها و قیمت را متعادل می کند. این بدان معنا نیست که ما از پیشنهاد محصول ممتاز هنگامی که قیمت بالای آن را توجیه می کند، مخالفیم و به همین دلیل ما بسیار خوشحال بودیم که در اوایل سال کمی که آن را بررسی کردیم، پنج ستاره کامل را به پرچمدار OLED سونی 2021 اعطا کنیم. به به زبان ساده، این بهترین تلویزیونی است که ما تا به حال در سال جاری دیده ایم، و ما گمان می کنیم که وقتی همه ما در 31 دسامبر در حال خواندن Auld Lang Syne هستیم، هنوز هم اینطور باشد. این مدل پله در محدوده OLED جدید سونی مطمئناً به خوبی خواهر و برادر پرچمدار خود نیست، اما با ارائه بسیاری از ویژگی های A90J با قیمت رقابتی تر، یکی از پیشنهاد های ما در سال 2021 است.

01

طراحی تلویزیون سونی XR-55A80J

یک تلویزیون OLED را از پایه یا پایه آن بردارید و به طور ناگهانی تمایز آن از همتایان خود به طور تصاعدی دشوارتر می شود، به ویژه هنگامی که به صورت مربع دیده می شود: همه آنها در اصل مستطیل های مشکی هستند که با حاشیه های نازک و سیاه احاطه شده اند. مدل های سونی 2021 با الگوی شرکت روی لب پایینی خود متفاوت هستند، اما این مدل آنقدر کوچک و ظریف است که تقریباً نامرئی است.

پرچمدار A90J با داشتن موقعیت خوب، از نظر زیبایی شناختی منحصر به فرد است، زیرا پاهای آن در موقعیت پیش فرض از لبه های چپ و راست صفحه نمایش فراتر رفته و ستون را کمتر از یک میلی متر از پایه بلند می کند. همان پاها را می توان معکوس کرد تا به تلویزیون وضعیتی بلندتر و سازگار با نوار صوتی بدهد، اما رد پای آن گسترده باقی مانده است، بنابراین پیدا کردن خانه برای آن به طور بالقوه ناخوشایند است.

بخش پنل یک تلویزیون OLED به دلیل نداشتن نور پس زمینه همیشه بسیار نازک است، اما تلویزیون بیشتر از پنل آن است و سخت افزار پردازشی، بلندگوها و اتصالات آن همه باید در جایی قرار گیرند. این “جایی” تقریباً همیشه (استثناء واضح مدلهای کاغذ دیواری ال جی است که متأسفانه اکنون بازنشسته شده است) یک محفظه پلاستیکی است که به پشت صفحه نمایش متصل شده است.

این مطلب را از دست ندهید   تلویزیون سونی سری XBR X850G

امکانات اتصالی تلویزیون سونی XR-55A80J

به غیر از پایانه های بلندگوی سنتی (که A90J دارد و A80J ندارد)، A80J دارای اتصالات یکسانی با A90J است، هم از نظر موقعیت و هم از نظر مشخصات. این بدان معناست که شما دارای پورت های هوایی، ماهواره ای (Freesat در انگلستان)، اترنت و پورت های نوری، به علاوه سه USB و چهار HDMI هستید.

از بین این HDMI ها، دو مورد استاندارد HDMI 2.0 هستند اما دو مورد دارای گواهی HDMI 2.1 هستند. از نظر پهنای باند، آن سوکت های 2.1 تا آنجا که می توانند مشخصات بالایی دارند و سرعت داده آنها 48 گیگابیت بر ثانیه است، اما تلویزیون از تمام ویژگی های تلویزیون های HDMI 2.1 رقیب پشتیبانی نمی کند. بزرگترین آن VRR (نرخ تجدید متغیر) است که سونی وعده داده است که از زمان عرضه تلویزیون های XH90 در یک سال پیش به محدوده خود رسیده است. سونی هنوز وعده می دهد که این تلویزیون در راه تعدادی از تلویزیون های خود، از جمله A80J است، اما هیچ جدول زمانی و جزئیات خاصی ارائه نمی دهد.

قابلیت Dolby Vision تلویزیون سونی XR-55A80J

4K با فرکانس 120 هرتز بدون نسخه پشتیبانی می شود، اما مانند A90J، پیاده سازی آن تکه تکه است، درصورت فعال بودن ALLM (حالت کم تأخیر خودکار) و Dolby Vision را غیرفعال می کند و با صدای Dolby Atmos باعث خروج می شود. وقتی تلویزیون به حالت فرمت پیشرفته خود که به 60Hz محدود شده است، تبدیل می شود، همه اینها مطابق انتظار عمل می کنند. اگر شما یک بازیگر سخت بازی Xbox Series X هستید، ناسازگاری این ویژگی های پیشرفته مختلف و نیاز به تغییر منظم بین آنها، خسته کننده خواهد بود. اگر در آینده به زرادخانه آن اضافه شوند، آنها همچنین می توانند برای کاربران PS5 مشکلی ایجاد کنند.

همچنین لازم به ذکر است که یکی از ورودی های HDMI 2.1 سونی A80J خروجی eARC/ARC آن است، بنابراین اگر برای رساندن صدا به گیرنده AV یا نوار صوت خود نیاز به استفاده از eARC/ARC دارید، فقط کافی است یک ورودی با مشخصات بالا در حال حاضر، این فقط برای افراد کمی خوش شانس که دارای PS5 و Xbox Series X (و/یا رایانه مخصوص بازی مخصوص) هستند، مشکل ایجاد می کند، اما منابع HDMI 2.1 می تواند در سالهای خدمات شما بسیار رایج تر شود. منطقی انتظار داشته باشید از یک تلویزیون درجه یک استفاده کنید. اکثر OLED های LG و برخی از QLED های سامسونگ دارای چهار اتصال HDMI 2.1 هستند.

این مطلب را از دست ندهید   فعال کردن قفل کودک در تلویزیون سونی

البته، اگر شما یک بازیگر هاردکور (یا حتی اصلاً گیمر) نیستید، این محدودیت های HDMI به احتمال زیاد برای شما دغدغه ای نخواهد داشت، و این کاملاً درست است. و اگر معتاد به فیلم و برنامه تلویزیونی هستید، خوشحال می شوید که بدانید A80J نیز همینطور است.

خبر بزرگ این است که این تراشه دارای یک تراشه Cognitive Processor XR با A90J است که توانایی های هوش مصنوعی سلف X1 خود را با سیستمی که سونی آن را هوش شناختی می نامد ترکیب می کند. در حالی که هوش مصنوعی سیگنال های تصویری و صوتی را تجزیه و تحلیل می کند و از داده های مبتنی بر یادگیری ماشینی استفاده می کند، هوش شناختی قصد دارد دیدگاه انسانی بیشتری را برای شناسایی و افزایش عملکرد AV و ارائه تجربه ای مطابق با دید و شنیدن انسان ها در جهان اضافه کند.

تصویر تلویزیون سونی XR-55A80J

با بازی Rogue One در دالبی ویژن، واضح است که A80J نمی تواند به همان حداکثر روشنایی برسد، احتمالاً به این دلیل که دارای هیت سینک اضافی A90J نیست، اما یک میلیون مایل با آن فاصله ندارد. این بدان معناست که او به نوبه خود یک مجری قوی است و اغلب قله های تاثیرگذارتری را تولید می کند – به عنوان مثال خورشید از سیاره Scarif می درخشد – نسبت به LG C1. علاوه بر این، نکات برجسته روشن A80J مملو از جزئیات، رنگ و سایه ای است که اکثر تلویزیون ها از آن غافل هستند و به ابرهای بالای سواحل این سیاره سطح سه بعدی چشمگیری می بخشد و به چراغ نورانی ویدر جنب و جوش مهیب تری می بخشد.

توجه ما را به سوی دیگر طیف کنتراست معطوف می کنیم، در حالی که OLED های 2021 ال جی عموماً رنگ سیاه را در اولویت قرار می دهند، Sony A80J کمی بیشتر به سمت جزئیات سایه کج می شود و سایه های اضافی را در تاریک ترین قسمت های تصویر کاوش می کند. البته هنوز هم در صورت لزوم می تواند کاملاً سیاه شود، و هنگامی که با برجسته ترین روشنایی های پرنور و پرجنب و جوش ترکیب شود، یک تجربه مشاهده هیجان انگیز پویا را ایجاد می کند.

این مطلب را از دست ندهید   آموزش اتصال تبلت به تلویزیون

از نظر وضوح و جزئیات کلی، A80J کمابیش با پرچمدار A90J مطابقت دارد و این امر در این زمینه از بسیاری از رقبا بالاتر و بالاتر قرار می گیرد. هر شلیک فوق العاده ای واضح است، اما شما هیچ حسی از اغراق نسبت به برخی از رقبایی که رویکرد مشابهی را انجام می دهند، ندارید. این وضوح با توانایی فوق العاده چشمگیر مجموعه در کشف بهترین جزئیات ترکیب می شود تا تصاویر را به طرز شگفت انگیزی واقعی جلوه دهد، چه این یک عکس منظره وسیع باشد و چه یک نمای نزدیک از چهره یک شخصیت.

صدا تلویزیون سونی XR-55A80J

OLED های سونی مدت هاست از چیزی که آن را Acoustic Surface Audio می نامند برای صدا استفاده می کنند. این شامل استفاده از محرک هایی است که به جای رانندگان بلندگوی سنتی، کل صفحه را تکان می دهند، اگرچه از ساب ووفرهای معمولی برای پر کردن باس استفاده می شود.

در حالی که سیستم A80J با نام Acoustic Surface Audio+شناخته می شود، درست مانند A90J، در حقیقت فقط نصف قدرت آن (در مجموع 30 وات به جای 60 وات) است، و این در ارائه نشان داده شده است. نه اینکه A80J قادر به بلندی صدا نباشد، زیرا چنین است، اما عمق یا وزن زیادی برای تحویل آن ندارد، چه در لحظات بدیهی مانند باز شدن فصل دوم Blade Runner 2049، یا به سادگی در صداهای عمیق تر، مانند صدای ساپر مورتون (دیو باوتیستا). A80J به اندازه A90J عرض زیادی ندارد، هرچند مقدار زیادی در آن وجود ندارد.

مقالات مرتبط:

اتصال تلویزیون سونی به اینترنت

5/5 (1 نقد و بررسی)
اندازه گیری صفحه تلویزیون

نحوه اندازه گیری صفحه تلویزیون سونی

اندازه گیری صفحه تلویزیون. به یک تلویزیون سونی جدید برای اتاق نشیمن یا اتاق خواب خود توجه کرده اید؟ بدون دانستن اینکه باید به چه …

ادامه مطلب
ایجاد خطای نداشتن سیگنال تلویزیون

علت ایجاد خطای نداشتن سیگنال تلویزیون سونی

ایجاد خطای نداشتن سیگنال تلویزیون. آیا از اینکه تلویزیون سونی شما همچنان پیام‌های «بدون سیگنال» را نشان می‌دهد ناامید هستید؟ اگر بله، پس ممکن است …

ادامه مطلب
دلایل کم نور موضعی در تلویزیون

دلایل کم نور موضعی در تلویزیون سونی

دلایل کم نور موضعی در تلویزیون . هنگام انتخاب یک تلویزیون سونی جدید، مشخصات بسیار زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید – اندازه …

ادامه مطلب
تفاوت بین تلویزیون سونی دیجیتال و HDTV

تفاوت بین تلویزیون سونی دیجیتال و HDTV

تفاوت بین تلویزیون سونی دیجیتال و HDTV . اجرای پخش DTV (تلویزیون سونی دیجیتال) و HDTV (تلویزیون سونی با وضوح بالا) در سال 2009 در …

ادامه مطلب
روشن نشدن تلویزیون سونی

اقدامات مهم برای تعمیر روشن نشدن تلویزیون سونی

روشن نشدن تلویزیون سونی. آیا به تازگی متوجه شده اید که تلویزیون سونی شما روشن نمی شود؟ درست مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری، تلویزیون سونی …

ادامه مطلب